yoga homepage

Yoga

Door Yoga en Meditatie ontspan je en gaat je energie vrij stromen. Je komt in contact met je innerlijke kracht, via bewuste aandacht voor je lichaam en ademhaling.
Klik hier.

actieve meditatie

Actieve meditatie

Een actieve meditatie is een avontuurlijke manier van mediteren vanuit beweging. De meditatie wordt op muziek gedaan.
Klik hier..

Op de hoogte blijven

Op de hoogte blijven van nieuws en cursusaanbod? Schrijf je dan in voor de gratis email-nieuwsbrief:
Joomla Extensions powered by Joobi

Lees hier alle nieuwsbrieven

Workshops / Cursussen

slaapcoachingSlaapcoaching

Woelen, uren aftellen, piekeren, met open ogen op bed liggen. Herken je dat? Wist je dat 25 % van de Nederlandse bevolking slaapklachten ervaart? En 10 – 15% lijdt zelfs aan chronische slapeloosheid. BALA biedt individuele slaapcoaching voor het aanpakken van slapeloosheid, zónder medicatie. Want van goed slapen word je gezonder en gelukkiger! Slapen is belangrijk voor je geheugen, concentratie, stemming, creativiteit en je lichamelijke gezondheid. Als je goed slaapt heb je een kleinere kans op hart- en vaatziekten, depressies, angststoornissen en obesitas.

Kennismaking en intake
Voordat we een slaapcoachingstraject starten, kun je gebruik maken van een kosteloze en vrijblijvende telefonische kennismaking. Op die manier kun je voor jezelf bepalen of de aanpak van BALA je aanspreekt en of je een klik met de coach ervaart. Als je wilt starten met het slaapcoachingstraject, dan plannen we een intake in. Tijdens de intake bekijken we jouw persoonlijke situatie en de verwachtingen die je hebt. Aan de hand daarvan bepalen we welke aanpak voor jou het meest effectief zal zijn. Ook wordt er gekeken naar een mogelijke indicatie voor medische slaapproblemen zoals slaapapneu.

Duur
Een slaapcoachingstraject bestaat uit gemiddeld 6 consulten van een uur. Per consult bespreken we de voortgang. Daarnaast ontvang je iedere week nieuwe en nuttige informatie over slaap en oefeningen waar je direct mee aan de slag kunt. Het is goed om hier ongeveer een half uur per dag voor vrij te houden.

Aanpak

De aanpak van de BALA Slaapcoaching is gebaseerd op de door Slaapmakend ontwikkelde methode voor slaapbegeleiding. Deze methode komt voort uit de cognitieve gedragstherapie (CGT). ‘Cognitief’ verwijst naar je kennis en denkbeelden. Tijdens de slaapcoaching onderzoek je bijvoorbeeld welke gedachten je wakker houden. En wat versterkt deze (pieker)gedachten? Gedrag speelt ook een rol bij slapeloosheid. Wat kun je anders doen om kwalitatief beter te slapen?

Inmiddels is er zoveel onderzoek gedaan naar CGT tegen slapeloosheid dat wetenschappers het er over eens zijn dat deze aanpak zeker op de lange termijn effectiever is dan slaapmedicatie. Onder de volgende link vind je meta-analyse van 48 studies: Nonpharmacologic Treatment of Chronic Insomnia. Het boek 'Gezond Slapen - Over het essentiële verband tussen gezondheid, geluk en een goede nachtrust' van Williman C. Dement & Christopher Vaughan geeft informatie over 45 jaar aan onderzoek naar slaap.

Wat voor soort oefeningen kun je verwachten?
Tijdens de Slaapcoaching wordt gewerkt met de modules van Slaapmakend. Je houdt onder andere tijdens het hele traject een logboek bij van je slaap en van een aantal factoren die (mogelijk) van invloed zijn. Hiermee maak je voor jezelf inzichtelijk wat je doet (of juist niet zou moeten doen) in relatie tot je slaapkwaliteit. Je gaat onder andere aan de slag met je slaapomgeving, het analyseren van je (pieker)gedachten en met meditatie en ontspanningsoefeningen. Mocht je slaapmedicatie gebruiken, dan kun je worden begeleid in het afbouwen hiervan.

(Lees hier mijn blog over mijn zoektocht en inzichten over slaap)